Rolul profesorului în
societatea contemporană
La noile provocări cu care se
confruntă învăţământul şi pedagogia-rolul şi responsabilităţile profesorului
sunt tot mai mari, adecvate ritmului înalt al schimbărilor sociale.
Recunoscând faptul că profesorii
sunt indispensabili pentru dezvoltarea la elevi a atitudinilor pozitive faţă de
procesul învăţării, apreciem că ei sunt ,totodată,cei care trebuie să trezească
curiozitatea, să stimuleze spiritul de independenţă, să încurajeze rigoarea
intelectuală.
Importanţa rolului deţinut de
professor, ca agent al schimbării, care promovează înţelegerea şi toleranţa, n-a
fost niciodată mai clară ca în perioada contemporană. Deschiderea spre universalism, toleranţa, înţelegere,
pluralism, democraţie, promovarea tehnologiilor moderne, antrenează noi
responsabilităţi pentru profesori.
În general, lumea contemporană evoluează într-un alert,încât
profesorii,asemenea multor altor categoriiprofesionale, sunt obligaţi să
accepte faptul că pregătirea lor iniţială nu le va fi suficientă pe parcursul
întregii lor vieţi.În cadrul activităţii didactice,ei sunt nevoiţi să-şi
actualizeze şi să-şi îmbunătăţească permanent propriul nivel de cunoştinţe, precum
şi tehnicile de predare.Se impune crearea unui echilibru între competenţa în
specialitate şi competenţa didactică.
Secole de-a rândul, profesorul cu formaţie enciclopedică, care demonstra
erudiţie, era modelul demn de urmat-un system bazat în primul rând pe memorare,
de multe ori o memorare mecanică depărtată de viaţa reală.Sfârşitul mileniului
al II-lea impune pedagogia pentru competenţe, o pedagogie care are în centrul
atenţiei elevul.
Pregătirea profesorilor trebuie
să cultive o perspectivă asupra predării care să transceadă utilitarismul şi să
încurajeze spiritul interogativ şi interacţiunea.Calitatea pregătirii de care
beneficiază profesorii,precum şi calitatea predării efective,depind în mare măsură
de materialele didactice utilizate, în special de manuale.
Folosirea tehnicilor
informaţionale pentru introducerea noilor cunoştinţe,pentru dezvoltarea unor
abilităţi,pentru evaluarea performanţelor elevilor se dovedeşte a fi tot mai
apreciată ,atât pentru îmbunătăţirea manierei de predare,cât şi pentru
dezvoltarea propriului nivel de cunoştinţe.
Deşi abilitatea de a învăţa şi a studia independent se dovedeşte cheia unei
dezvoltări individuale , permanente , această abilitate se manifestă numai după
o perioadă de interacţiune cu un profesor.
.Activitatea profesorului nu se mărgineşte la transmiterea de informaţii
sau de cunoştinţe.Ea mai implică şi modul de prezentare a cunoştinţelor sub
forma unei structurări a problemelor în cadrul unui anumit context,precum şi
plasarea problemelor respective într-o anume perspectivă,astfel încât celcare
învaţă să poată face conexiunea între soluţiile găsite şi alte probleme,într-un
cadru mai larg.
Relaţia dintre profesor şi elev are ca scop dezvoltarea integrală a
personalităţii elevului , punând un accent deosebit pe încrederea în sine a
acestuia.Din acest punct de vedere ,autoritatea profesorului nu se bazează
numai pe afirmarea puterii acestuia, ci pe recunoaşterea benevolă a
legitimităţii cunoştinţelor deţinute.
Funcţia deţinută de profesor îşi va păstra esenţa, aceea de sursă a
răspunsurilor la întrebările puse de elev în legătură cu lumea. Mai mult în
societăţile moderne se resimte din ce în ce mai mult necesitatea ca procesul de
învăţare-predare să ajute la formarea deprinderilor individuale şi simţului
responsabilităţii prin autoanaliză încât să le permită elevilor dezvoltarea
capacităţii de a anticipa schimbările din jur şi de a se adapta la ele.
Profesorul este cel care imprimă un sens şi o finalitate educativă tuturor
premiselor şi condiţiilor,obiective şi subiective,participante şi implicate în
procesul de învăţământ.El este cel care ,prin personalitatea sa amplifică
valenţele educative ale cunoştinţelor.Rolul conducător al profesorului în
activitatea didactică rămâne una din coordonatele de bază ale misiunii sale.
Eficienţa actului educaţional este o rezultantă a interacţiunii tuturor
factorilor şi condiţiilor care concură la desfăşurarea sa. Acţiunea
educaţională se realizează în concordanţă cu anumite principii şi valori
pedagogice. Personalitatea educatorului reprezintă acel filtru care imprimă
direcţii şi finalităţi nuanţate întregului demers didactic.
Multiplele sarcini pe care le are de îndeplinit în şcoală şi societate
impun, ca o primă coordonată a pregătirii sale, un larg orizont cultural, cuprinzând
cunoştinţe din diverse domenii ale ştiinţei, tehnicii şi culturii, dublat de o
bază filosofică menită să-i asigure o viziune de ansamblu asupra
lumii.Profesorul trebuie să fie la curent cu cele mai recente descoperiri, cu
discuţiile şi controversele ce au loc în diverse domenii.Pregătirea de
specialitate reprezintă , de fapt, suportul principal al autorităţii şi
prestigiului său în faţa elevilor.
Bibliografie:
Nicola,I.(1994).Pedagogie.Editura didactică şi pedagogică,R.A.-Bucureşti
Nume şi prenume: Măgirescu Mirela
Scoala : “ Radu cel Mare”Găeşti
Specializarea: Prof. pentru învăţământ primar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu